Elektrische heftrucks – magazijn kanjers

De heftruckchauffeur kent zijn beroep. Op de bedrijfsterreinen en in de magazijnen gelden veiligheidsvoorschriften en zijn heftruck heeft onderhoud nodig. ‘Zijn’ heftruck staat echter niet stil. Niet op het werk maar ook niet qua ontwikkeling! Er is een onafwendbare trend naar vergroening en duurzaamheid. Een verlengde levensduur van de heftruck past daarbij. Heftrucks voor buiten met betere bodemvrijheid, heftrucks voor binnen die een beperkte draaicirkel aan kunnen; meer kunnen heffen, soms ook. De overgang van LPG- en diesel-heftrucks naar elektrische heftrucks is in volle gang. Gelukkig.

Vragen voor je aanschaft

Wellicht zijn er in jouw magazijnen heftrucks aan vervanging toe. Of heb je baat bij verbeterde versies. Tijd is geld, nietwaar? Ben je van plan om een nieuwe en nu elektrische heftruck aan te schaffen? Dan is het verstandig het onderstaande rijtje vragen te beantwoorden voor je een keuze maakt:

  • waar is de heftruck voor bedoeld
  • heb je de heftruck binnen of buiten nodig, of allebei
  • welk hefgewicht moet de heftruck aankunnen
  • welke hefhoogte moet realiseerbaar zijn

Elektrische heftrucks – powerlifters

Bij het nagaan van die punten kun je een elektrische heftruck kopen die geoptimaliseerd is voor jouw organisatie, voor de wijze waarop jij je stellingen hebt ingericht en ook de rijruimte daartussen. Want je hebt een heftruck nodig die exact bij de omstandigheden van je bedrijfshallen en productlijnen past. Daarbij is het hefvermogen van groot belang. Standaard valt er te kiezen uit de volgende gewichtsklassen van het hefvermogen:

  • 1800 kilo
  • 2500 kilo
  • 3000 kilo
  • 3500 kilo

Zelfs 7000 kilo behoort nog tot de mogelijkheden. 

Lees tip:  Apollo Tyres introduceert de nieuwe generatie trailerbanden voor vrachtwagens - Apollo EnduRace RT2

Een nieuw type accu

Een elektrische heftruck is veel schoner dan eentje die op diesel of LPG rijdt. Maar er is ook een verschil tussen ‘oude’ elektrische heftrucks en de nieuwere. Dat zit ’m vooral in de accu. De door een Lithium-ion aangedreven heftruck is al weer een beetje achterhaald qua accutechniek. Tegenwoordig kun je het beste kiezen voor een nieuwe generatie accu’s, die met LFP-techniek. LFP staat voor LifePO4-accu. LFP is van lithium-ijzer-fosfaat. Deze batterijen hebben twee grote voordelen boven de oudere Li-ion accu. LFP presteert tot vier maal langer dan Li-ion. En dan is de accu is qua levensduur ook nog eens gelijk aan de elektrische heftruck zelf. En er is niet het risico dat in Li-ion schuilt, namelijk oververhitting en brandgevaar. 

Elektrische heftrucks die maar een keer per dag aan de stroom hoeven

Ook een LFP-accu dient natuurlijk te worden (bij)geladen. Dat kan tijdens koffiepauzes of de lunch. Alleen als je je heftruck altijd paraat en in actie wilt hebben, valt te overwegen om een zwaarder type heftruck aan te schaffen. Dan kan deze gewoon door blijven rijden. Zulke trucks met zwaardere accu’s heffen tegenwoordig tot 5000 kilo. Je kunt met dit type accu’s dus de hele dag door. Tot slot is ook de wendbaarheid van elektrische heftrucks een dingetje. Adequaat manoeuvreren in kleine ruimtes, daar is de driewiel heftruck een meester in. De draaicirkel kan dan beperkt tot ongeveer 1,5 meter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *